Dwanaście lat od wtłoczenia życia w ideę, dziewięć od powrotu do Katowic, cztery od triumfalnego odkrycia przestrzeni byłej KWK Katowice na nowo. Wszystko to dotyczy festiwalu Tauron Nowa Muzyka, który przebył bardzo długą drogę w poszukiwaniu swojej przestrzeni i charakteru, ale… to nie czas i miejsce na wspominki. Wątek ten poruszamy z powodu trzynastej edycji, startującej już dzisiaj.

znaczek

Strefa Kultury to miejsce doskonale oddające ducha współczesnych Katowic – miasta wewnętrznie skonfliktowanego, gdzie dopiero wykuwana jest nowa tożsamość, czerpiąca garściami z industrialnych i modernistycznych śladów. W rzeczywistości pełnej sprzeczności wyraźnie zaznacza się alternatywna, poszukująca społeczność, aktualnie walcząca w niej o swój azyl. Przez te parę dni może za niego służyć też festiwalowy teren: na deskach tych samych scen stają rezydenci legendarnych klubów, pionierzy różnorakich odłamów elektroniki, przedstawiciele jazzowego czy hip-hopowego (w tym roku nieco słabiej reprezentowani) świata. Nie liczy się doświadczenie, wiek, środki przekazu, kluczowa jest tu wspólna wizja.

W tym roku jesteśmy świadkami kolejnych zmian w festiwalowej przestrzeni, głównie za sprawą braku partnera w postaci Electronic Beats i uruchomienia sceny More Music Hall, która na razie pozostaje zagadką, ale ma być szczególnie przygotowana pod kątem wizualizacji i doświadczania ambientu czy muzyki eksperymentalnej w najlepszych warunkach. Na szczęście TNM nowości się nie boi, nieważne z jakiej strony nadchodzą – wszystko ostatecznie ma służyć muzycznym doznaniom. Skoro o nich, to chcielibyśmy przedstawić wam nasze typy. Może pomogą komuś zaplanować festiwalową noc, bo o dniu trudno w tym przypadku mówić.

James Holden & The Animal Spirits feat. Lucy Suggate

Jeśli nie jesteście zaznajomieni z twórczością Jamesa Holdena, to nie dajcie się zwieść jego niepozornej fizjonomii. Brytyjczyk urósł już do rangi giganta progresywnej elektroniki, a jego portfolio, choć budowane nieśpiesznie, poraża precyzją i niejednoznacznością. On i jego The Animal Spirits pod koniec zeszłego roku po raz kolejny wymknęli się ramom gatunkowym, czerpiąc z krautrocka, jazzu i współczesnej psychodeli. Transowe doświadczenie z zapowiadanym tanecznym dopełnieniem.

Wolfgang Voigt pres. GAS

Ambientowy arystokrata w zeszłym roku powrócił do gry świetnym Narkopop, w tym doprawił równie dobrym Rausch i po tych leśnych eskapadach przyjeżdża do Katowic w roli jednej z większych gwiazd. Świetna forma 57-latka oznacza, że nie będzie to wybór z gatunku “za zasługi”, a przede wszystkim celebracja świeżego materiału – mrocznego, nieszablonowego i maksymalnie intensywnego. Parę miesięcy temu sprawdziliśmy to na własnej skórze i zapewniamy, że warto przygotować się na doświadczenie niemal metafizyczne. Dla fanów narkotycznego ambientu pozycja obowiązkowa.

Jlin

Wciąż młoda, a już uznawana za wykładnię tego, co w przestrzeni połamanych rytmów i nieoczywistego zastosowania okołoperkusyjnego instrumentarium dzieje się dziś i będzie działo się w najbliższych latach. Posłuchajcie wielowarstwowego, misternie skonstruowanego muzycznego przekładańca jakim jest Black Origami i dajcie się wciągnąć w świat, gdzie każdy element ulega nieustającej dekonstrukcji, przebudowie, zmianie kształtu. Jesteśmy niezmiernie ciekawi jak ten kontrolowany chaos wypadnie w festiwalowych warunkach.

Nightmares On Wax

George Evelyn i przewijający się wokół projektu muzycy to już zakorzeniona na amen instytucja i jeden z niepodważalnych warpowskich klasyków, wciąż nienasyceni mimo prawie trzydziestu lat twórczości na karku. Tegoroczny Shape the Future z butów nas nie wyrzucił, podobnie zresztą jak wszystkie nagrywki Nightmares On Wax z tej dekady, ale po cichu liczymy na to, że solidnie reprezentowane będą wiekowe już klasyki downtempo. Z umiarkowaną dozą obaw, ale na pewno tam ruszymy.

Arca

Kontrowersje kontrowersjami, ale Wenezuelczyk to przede wszystkim wytrawny producent i jeden z ciekawszych muzycznych umysłów w grze. W jego utworach krucha subtelność miesza się z rozbuchanymi emocjami, a połamana struktura stanowi platformę dla wokalu balansującego na granicy teatralnego przerysowania i obłąkania. Wizyta na Nowej Muzyce to także okazja do doświadczenia jego barwnej i intrygującej scenicznej osobowości. Dla nas jeden z kluczowych punktów programu.

Sampha

Złote dziecko brytyjskiego rynku ciągle postrzegane jest raczej przez pryzmat licznych (i przy okazji piekielnie dobrych) featów, niż pracy na własny rachunek, ale oba przejawy jego artystycznej pracy wystawiają mu świadectwo nieprzeciętnych umiejętności. Wydany w zeszłym roku debiutancki Process powinien być wystarczającym argumentem, a nieprzekonanym polecamy sięgnąć po pierwszy lepszy live’a z udziałem Sisaya i zostać zmiecionym przez wysycony emocjami wokal. Dodajcie do równania imponującą przestrzeń głównej sali NOSPR-u i macie powód, żeby do podstawowego karnetu dorzucić wejściówkę na niedzielny koncert zamknięcia.

Essaie pas

Jedyni reprezentanci Kanady w tegorocznym line-upie (a szkoda) na scenę Red Bulla wniosą swój syntezatorowy arsenał i francuskojęzyczne teksty. Nie będzie to na pewno najbardziej taneczna godzina festiwalu, ale jeśli będziecie mieli ochotę na techno w wydaniu industrialowym, pełniące rolę uzupełnienia w coldwave’owym świecie Marie i Pierre’a, to Essaie pas posłużą za świetną rozgrzewkę przed głównymi daniami soboty.

Photay

Działający pod pseudonimem Photay Evan Shornstein pochodzi z Woodstock, ale możemy na wstępie odrzucić nieprzyjemne konotacje i pozdrowić z tego miejsca Największy Festiwal w Polsce. Podstawowym budulcem z którego korzysta producent jest bogata, przeważnie taneczna rytmika, mocno naznaczona przez afrykańskie wojaże. Te odbiły się także bezpośrednio na instrumentalnym arsenale zakochanego w naturze Amerykanina, który chętnie łączy naturalne bębny z syntetycznymi i regularnie robi użytek z field recordings. Potencjalny moment mniej poszukującego, tanecznego oddechu.

znaczek

Z rzeczy równie ważnych: jeśli decyzję o wyjeździe podejmujecie w ostatniej chwili, to mamy dobre wieści – bilety w każdym wariancie ciągle są dostępne. Trochę ich jest, więc zachęcamy do odwiedzenia oficjalnej strony festiwalu, gdzie wszystkie informacje są przejrzyście podane –> TUTAJ.