Sezon festiwalowy w Polsce jest już w fazie schyłkowej, ale nie jest prawdą, że dobiegł końca. Na horyzoncie ciągle Unsound, Avant Art czy Undercity, a dzisiaj w Gdańsku rozpoczyna się trzydniowy, kameralny Open Source Art Festival – propozycja przede wszystkim dla tych, którzy spragnieni są nowych doznań audiowizualnych i popychani ciekawością.

Motywem przewodnim tegorocznej edycji są interakcje pomiędzy człowiekiem, naturą i maszyną. Jak mówią organizatorzy, inspiracją do podjęcia takiej tematyki były doświadczenia i obserwacje zbierane na przestrzeni ostatnich lat, podczas których dokonała się drastyczna cyfryzacja naszego życia. I tak jak Platon ustami Sokratesa wyrażał niepokój związany z wynalazkiem pisma, które zdaniem greckiego filozofa miało sprawić, że zaczniemy coraz bardziej zapominać, tak nas postępujący rozwój technologiczny napełnia obawami dotyczącymi pogłębiającej się alienacji i tego, jak wzajemnie się do siebie odnosimy.

Chociaż wszyscy zaproszeni artyści będą nawiązywać do tych wątków w swoich występach i współtworzyć spójną audiowizualną narrację festiwalu, to my prezentujemy wam te, których naszym zdaniem nie należy przegapić.

patten

patten, czyli londyński duet artystów skrywających się pod kryptonimami A i D to projekt holistyczny, łączący w sobie muzykę, wizualizacje oraz live performance po to, aby jak mówią sami wykonawcy “zaprosić do spojrzenia na rzeczywistość z innej perspektywy”. W 2017 roku zwiedzili Europę ze swoim audiowizualnym spektaklem, a w tym roku zaprezentują go w Państwowej Galerii Sztuki w Gdańsku.

Dasha Rush / Les Territoire Éphémères

Dasha Rush większości kojarzy się przede wszystkim z muzyką techno, ale jej twórczość nigdy nie ograniczała się do muzyki tanecznej i zawsze starała się w niej przekraczać ramy gatunkowe. Na Open Source Art Festival rosyjska artystka zaprezentuje swój najnowszy projekt, którego jest pomysłodawcą oraz reżyserem: Les Territoire Éphémères, czyli interdyscyplinarny performans, łączący w sobie elementy tańca, wizualizacji, poezji, teatru oraz muzyki elektronicznej. Wszystko to tworzy jednorazowe i niepowtarzalne doświadczenie.

Lee Gamble

Lee Gamble jest jedną z bezpośrednich inspiracji Lanarka Artefaxa, który po usłyszeniu jego seta postanowił odtworzyć to doświadczenie i zacząć tworzyć własną muzykę. Dla osób, które miały okazję słyszeć Szkota na żywo np. podczas tegorocznego Up to Date, powinno to być wystarczającą rekomendacją. Być może dla pozostałych jego set będzie równie inspirujący co dla Caluma MacRae w 2015 roku.

Martin Messier / FIELD

Występ Martina Messiera z projektem FIELD zapowiada się na najciekawszy koncert tegorocznej OSY. Punktem wyjściowym artysty jest założenie, że dźwięki mogą być generowane z otaczającej nas przestrzeni elektromagnetycznej, która chociaż niewyczuwalna bezpośrednio przez ludzkie zmysły, to jest odbierana przez urządzenia. W trakcie FIELD Martin wspomaga się dwoma aluminiowymi panelami z wieloma łączeniami, których wejścia i wyjścia są ze sobą połączone i w efekcie wypełniają przestrzeń dźwiękami przechwytywanymi ze środowiska. Trzeba tego doświadczyć.

znaczek

Bilety będą dostępne w kasach Państwowej Galerii Sztuki i klub Sfinks700. Pełny program festiwalu:

PROGRAM
21.09.2018
Państwowa Galeria Sztuki
Martin Messier / Field
Iona Fortune / AV
patten / AV

Klub Sfinx 700
Scena główna:
00.00 DYKTANDO
01.00 Lee Gamble
02.00 LAUTBILD
03:00 DREN

Fontanna / ORAMICS:
Young Majli (regime)
dogheadsurigeri (Oramics/ MESTIÇO)
Monster (Oramics/ LOW Kollektiv)

22.09.2018
Państwowa Galeria Sztuki:
Silvia Kastel / AV
Astrid Sonne
Croatian Amor / AV

23.09.2018
Państwowa Galeria Sztuki:
Lisa Stenberg + Lois Nygren / AV
Valerio Tricoli
Dasha Rush: Les Territoires Éphémères (stan 1 *)