„Eklektyzm” to słowo klucz jedenastej edycji wrocławskiego Avant Art Festival. Stawia on przede wszystkim na różnorodność – jego line-up to prawdziwy muzyczny kolaż, składający się z elementów industrialnych, drone’owych, jazzowych, punkowych czy grime’owych. Jakby tego było mało, na dokładkę dostajemy całkiem imponujący zestaw filmów o tematyce muzycznej. Myślę więc, że po siedmiu dniach festiwalu, każdy z waszych zmysłów powinien być całkowicie zaspokojony. Aby więcej nie przedłużać, oto nasza selekcja artystów, na których warto zwrócić szczególną uwagę odwiedzając miasto stu mostów w ostatnim tygodniu września.

znaczek

BNNT & Mats Gustafsson

24.09.2018, 20:00, Impart

Audioperformatywny duet, który otworzy wrocławską część Avant Artu składa się z gęstej, brutalnej warstwy muzycznej – Konrad Smoleński atakuje słuchacza dziwacznie wyglądającą gitarą barytonową, a Daniel Szwed bombarduje go, uderzając w bębny – oraz samego performance’u, przez muzyków nazywanego „sound bombingiem”. Przebrania arytstów czy scenografia to elementy składowe atmosfery terroru i osaczenia, która w występach BNNT jest niezwykle ważna. Warto również dodać, że wraz z duetem na scenie wystąpi sam Mats Gustafsson. Idealna okazja, żeby na trochę wyjść ze swojej strefy komfortu i dać się nieco sterroryzować.

Nadah El Shazly

25.09.2018, 20:00, Proza

O tej przedstawicielce kairskiej sceny eksperymentalnej świat usłyszał w zeszłym roku, a to za sprawą jej debiutanckiego albumu Ahwar, który został bardzo ciepło przyjęty przez krytyków. Jak tłumaczyła artystka w jednym z wywiadów, tytuł krążka w języku arabskim oznacza moczary, bagna – miejsce w którym łatwo jest się zgubić i z którego trudno jest się wydostać. Słuchając debiutu piosenkarki ma się wrażenie, że to słowo idealnie opisuje jej muzykę. Połączenie avant-jazzu i art-popu skąpane w prawdziwie orientalnym mistycyźmie to coś, czego nie mamy okazji usłyszeć zbyt często. Szczególnie na żywo.

Merkabah

27.09.2018, 20:00, Impart

Dryfująca gdzieś pomiędzy avant-jazzem, post-metalem i noisem muzyka warszawskiego kwintetu, w połączeniu z oprawą wizualną jego koncertów gwarantuje ucztę nie tylko dla uszu ale także oczu. Samo słowo „merkabah” nawiązuje do formy żydowskiej mistyki opartej na pierwszym rozdziale Księgi Ezechiela i w języku hebrajskim oznacza „rydwan Boga”. Jeśli więc macie ochotę udać się w podróż do innego świata, teraz macie okazję. Warto.

Wolf Eyes

27.09.2018, 21:00, Impart

Legenda noise/eksperymentalnego rocka z Detroit to prawdziwi weterani. Mają na swoim koncie ponad sto albumów studyjnych (z których dwa ostatnie ukazały się w zeszłym roku nakładem ich własnego labelu Lower Floor Music) i drugie tyle EP-ek, albumów koncertowych i kolaboracji. Pomimo tych na pozór oszałamiających liczb, zespół konsekwentnie serwuje słuchaczom kolejne satysfakcjonujące porcje mrocznych, muzycznych eksperymentów.

LOTTO

28.09.2018, 21:00, Impart

Tego gdańskiego trio chyba nie trzeba przedstawiać. Jego druga płyta, Elite Feline była opiewana ze wszystkich stron, a nawet zdobyła tytuł płyty roku 2016 Gazety Wyborczej. Z kolei ich najnowsze dzieło, wydane w 2017 roku VV prezentuje bardziej hałaśliwą, brudną twarz grupy. Hipnotyczne, odrealnione pejzaże dźwiękowe, które tworzy LOTTO wprowadzą was w trans z którego nie będziecie chcieli wychodzić.

East Man

28.09.2018, 22:00, Impart

Ten 39-letni anglik prezentuje niezwykle surowe i minimalistyczne podejście do muzyki grime, chociaż zaszufladkowanie go jedynie w takiej kategorii byłoby krzywdzące, bo Anthony Hart wzbogaca swoją muzykę również o elementy jungle, UK garage czy dancehall. Jego debiutancki krążek, Red, White & Zero, to płyta świadoma i bezkompromisowa w swoim przekazie, a do tego bardzo oszczędna w środkach wyrazu. I brytyjska do szpiku kości.

Giant Swan

29.09.2018, 23:00, Czasoprzestrzeń

Fani agresywnej, grubo ciosanej muzyki tanecznej poczują się na koncercie Giant Swan jak w domu. Pochodzący z Bristolu duet grający mieszankę noise i industrial techno nie bierze jeńców. Najpierw powali was na ziemię, a później jeszcze dodatkowo skopie. Wydana zaledwie kilka miesięcy temu EP-ka High Waisted to kwintesencja brzmienia brytyjczyków. Tej muzyki nie wystarczy posłuchać, ją trzeba przeżyć na własnej skórze.

Rob Mazurek

30.09.2018, 19:00, Impart

Kompozytor, kornecista, artysta multimedialny i improwizator – Rob Mazurek to prawdziwy człowiek renesansu. Ten pochodzący z Chicago muzyk to jeden z najbardziej znanych przedstawicieli awangardowego jazzu. To również człowiek, który ceni sobie sztuki wizualne, czego najlepszym przykładem jest krótkometrażowy, eksperymentalny film The Farnsworth Scores, będący efektem współpracy kompozytora i Lee Anne Schmitt – artystki oraz reżyserki. Wyżej wymienione dzieło zostanie wyświetlone przed samym występem muzyka. Być tam i zmarnować okazję obcowania z taką sztuką to grzech, którego nie chcecie popełnić.

Moor Mother

30.09.2018, 21:00, Impart

Projekt Camae Ayewa konsekwentnie szokuje i wymyka się wszelkim próbom prostej klasyfikacji gatunkowej – jej muzyka była już nazywana harsh noisem, politycznym hip-hopem, kolażem dźwiękowym, a ona sama określała ją slaveship punkiem (!). Nieważne jednak jak otagujemy twórczość artystki, jedno jest pewne – ta aktywistka i poetka ma do powiedzenia (a właściwie wykrzyczenia) naprawdę dużo. I warto jej wysłuchać. Najbardziej uznany album amerykanki, Fetish Bones z 2016 roku, to kawał wściekłego, buntowniczego grania zamkniętego w bardzo abstrakcyjnej formie.

 

BONUS: Nie samą muzyką Avant Art żyje, w ramach wrocławskiego festiwalu będziemy mieli również możliwość obcowania z dziesiątą muzą. Spośród filmów, które znajdziemy w programie imprezy, postanowiłem więc wybrać trzy, które uznałem za szczególnie interesujące i przedstawić je wam w kilku zdaniach.

American Valhalla

28.09.2018, 18:00, Kino Nowe Horyzonty

Co stanie się, kiedy dwaj giganci muzyki rockowej z różnych pokoleń postanowią wspólnie nagrać album? American Valhalla opowiada o współpracy Iggy’ego Popa i Joshui Homme’a z Queens of the Stone Age, którzy połączyli siły, by nagrać jeden z najlepszych albumów rockowych 2016 roku – Post Pop Depression. Dokument pokazuje kulisy pracy nad płytą i zarazem konfrontację dwóch niezwykle skomplikowanych osobowości.

The Public Image Is Rotten

29.09.2018, 18:00, Kino Nowe Horyzonty

John Lydon (czy też Johnny Rotten) to prawdziwa ikona muzyki punk-rockowej. Ten prowokator był wokalistą i liderem angielskiej grupy Sex Pistols, a po odejściu z niej w 1978 roku założył formację Public Image Ltd, która udając się w nieco bardziej post-punkowe rejony na nowo zdefiniowała ten gatunek muzyki. Dokument skupia się właśnie na drugim zespole artysty, przedstawiając nam kulisy jego powstania i kontrowersyjną historię kariery muzyka.

Ryuichi Sakamoto: CODA

30.09.2018, 17:00, Kino Nowe Horyzonty

Kompozytor, pianista, autor ścieżek dźwiękowych do takich filmów jak Ostatni cesarz czy Zjawa, ale także działacz społeczny walczący z degradacją przyrody – w dokumencie Stephena Nomury Schible’a poznajemy różne oblicza Ryuichi Sakamoto. Mamy okazję podejrzeć jak wygląda proces twórczy japończyka, gdzie szuka inspiracji i przez chwilę popatrzeć na otaczający nas świat jego oczami. Ale to nie jest jedynie portret muzyka. To przede wszystkim portret wrażliwego człowieka, który mimo choroby nigdy nie zapomniał o tym, jak istotne jest środowisko naturalne w którym żyjemy.

 

PEŁNY PROGRAM FESTIWALU:

KONCERTY

24.09, Impart, 20:00 – BNNT & Mats Gustafsson

25.09, Proza, 20:00 – Nadah El Shazly, 21:00 – Gosheven

26.09, MWW Muzeum Współczesne Wrocław, 20:00 – Driftmachine  & Mika Shkurat AV

27.09, Impart, 20:00 – Merkabah, 21:00 – Wolf Eyes

28.09, Impart, 20:00 – FOQL (Oramics), 21:00 – LOTTO, 22:00 – East Man, 23:00 – Mick Harris / Fret Live set / Stormfield AV

29.09, Czasoprzestrzeń, 21:00 – We will fail Live, 22:00 – Emptyset, 23:00 – Giant Swan, 00:00 – Lakker

30.09, Impart, 19:00 – Rob Mazurek, 20:00 – Trio SFD (Colin Stetson, Greg Fox, Trevor Dunn), 21:00 – Moor Mother

FILMY (Kino Nowe Horyzonty)

25.09, 18:00 – HR Finding Joseph I

26.09, 18:00 – MATANGI / MAYA / M.I.A.

27.09, 18:00 – QUEERCORE: punkowa rewolucja

28.09, 18:00 – American Valhalla

29.09, 18:00 – The Public Image Is Rotten

30.09, 17:00 – Marionetka, Ryuichi Sakamoto: CODA

 

Bilety złapiecie tutaj.